Thuis in taal

Op De Dobbelsteen werken we samen met ouders aan taal

Taal begint Thuis. Om kinderen kansen op een goede toekomst te bieden, is het belangrijk in hun taalontwikkeling te investeren. De leerkrachten kunnen dit niet alleen. Ouders/verzorgers zijn de natuurlijke en belangrijkste partners om de taalontwikkeling te bevorderen. Niet op een schoolse manier, maar gewoon door veel met je kind te praten en te spelen.

Thuis in Taal

Sinds schooljaar 2021 werken wij op De Dobbelsteen met de aanpak Thuis in Taal. Deze aanpak heeft als doel de samenwerking met alle ouders te verbeteren in het belang van de taalontwikkeling van al onze leerlingen. Het betekent dat wij op De Dobbelsteen aan willen sluiten op de taalomgeving thuis, dat ouders weten wat ze van ons mogen verwachten en wat wij van hen verwachten. Dat we op een prettige, gelijkwaardige manier samenwerken. We zijn gestart in groep 1 en 2 (2021-heden), hebben afgelopen jaar (2023-2024) uitgebreid naar groep 3 en 4 en zullen in de toekomst ook in groep 5 t/m 8 volgens de zeven stappen van Thuis in Taal werken.

Ouder-kindactiviteiten

De kern van de aanpak Thuis in Taal zijn de ouder-kindactiviteiten in de groep. Ouders zijn heel welkom in de school en in de groepen. Niet alleen bij de kennismakings- en voortgangsgesprekken, maar ook voor een informeel praatje aan het hek of in de groep. Daarnaast organiseren we regelmatig (in sommige groepen wekelijks en in andere maandelijks) ouder-kindactiviteiten. Dit zijn spel- en praatactiviteiten in de groep, waarmee we plezier hebben en een taalrijke interactie tussen ouder en kind als doel hebben. Met de ouder-kindactiviteiten hopen we allereerst dat ouders samen met hun kind plezier hebben. Daarnaast hopen we ook dat ze leiden tot meer onderlinge gesprekken, zowel op school als thuis. Want dat is wat we willen bereiken: dat zowel wij, als alle ouders, altijd en overal veel gesprekken hebben met de kinderen. En dan het liefst in de taal die ouders het beste beheersen. Want dat draagt bij aan een gezonde taalontwikkeling.

Impressions